Εκδήλωση στα Χανιά
Ένα στα εκατό παιδιά και στα Χανιά βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, όπως επισημάνθηκε στη διάρκεια ενημερωτικής δράσης για εργαζόμενους στα Σώματα Ασφαλείας και τον Τομέα της Δικαιοσύνης, με θέμα: «Κατανοώντας τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού», που πραγματοποιήθηκε χθες στο θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης».
Τη δράση συνδιοργάνωσαν ο Σύλλογος Άσπεργκερ Χανιά, ο Δήμος Χανίων, η Τοπική Διοίκηση Χανίων – Κρήτης της Διεθνούς Ένωσης Αστυνομικών, η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, ο Ιατρικός Σύλλογος Χανίων, το Σωματείο ΑμεΑ Χανίων και η ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό.
Ομιλητές της εκδήλωσης ήταν ο παιδοψυχίατρος Γιώργος Βαγιωνής και η λογοθεραπεύτρια Ιλιάνα – Στυλιανή Στρατινάκη, που περιέγραψαν τα βασικά χαρακτηριστικά των ατόμων που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού κι επισήμαναν τους τρόπους που ενδείκνυνται για την καλύτερη δυνατή επικοινωνία μαζί τους.
«Η προσπάθεια είναι η καλύτερη κατανόηση μιας παθολογίας του νευρικού συστήματος, που πλήττει ένα στα εκατό παιδιά. Και αυτή η ανάγκη δημιουργήθηκε εξαιτίας της δυσκολίας επικοινωνίας αυτών των ατόμων, η οποία αποτυπώνεται και στις μαρτυρικές τους καταθέσεις, αλλά και κάθε φορά που θα κληθούν από τη Δικαιοσύνη για να συνεργαστούν μαζί της», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο κ. Βαγιωνής.
Από την πλευρά της, η κα Στρατινάκη υπογράμμισε ότι «επικοινωνία δεν είναι μόνο το κομμάτι της ομιλίας» και πρόσθεσε ότι τα άτομα με αυτισμό έχουν δυσκολίες στην κατανόηση του λόγου, στην κατανόηση αφηρημένων εννοιών, επισημαίνοντας ότι για τη βελτίωση στην επικοινωνία απαιτούνται αποδοχή, βιωματική επαφή και σεβασμός στη διαφορετικότητα.
Ο ΑΥΤΙΣΜΟΣ
Ο αυτισμός είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την κοινωνική επικοινωνία και συμπεριφορά. Αναφέρεται ως «φάσμα» επειδή επηρεάζει τα άτομα με διαφορετικό τρόπο, κυμαινόμενη από ήπια έως σοβαρά συμπτώματα. Η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) συνήθως διαγιγνώσκεται στην παιδική ηλικία, αλλά ορισμένα άτομα μπορεί να λάβουν διάγνωση μόνο αργότερα στη ζωή τους.
Η ΔΑΦ επηρεάζει τις επικοινωνιακές δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας έκφρασης λεκτικά και μη λεκτικά, και της δυσκολίας κατανόησης των κοινωνικών ενδείξεων και αποχρώσεων. Τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να δυσκολεύονται να κάνουν φίλους ή να συμμετάσχουν σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και μπορεί να δυσκολεύονται με το φανταστικό παιχνίδι ή την κατανόηση αφηρημένων εννοιών.
Τα συμπεριφορικά συμπτώματα του αυτισμού μπορεί να περιλαμβάνουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις, άκαμπτες ρουτίνες και μια τάση να εστιάζουν έντονα σε συγκεκριμένα ενδιαφέροντα ή θέματα. Τα άτομα με αυτισμό μπορεί επίσης να εμφανίζουν αισθητηριακές ευαισθησίες, όπως αποστροφή σε ορισμένες υφές, ήχους ή μυρωδιές.
Ο αυτισμός είναι μία διά βίου κατάσταση, αλλά η έγκαιρη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με αυτισμό να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.
ΠΟΤΕ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΘΕΙΤΕ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟ
Σύμφωνα με την παιδίατρο – αναπτυξιολόγο Δέσποινα Μπαστάκη, θα πρέπει να συζητήσετε με τον/την παιδίατρό σας ή να αναζητήσετε βοήθεια ειδικού, όταν το παιδί σας:
- έχει σημαντική καθυστέρηση λόγου – ομιλίας,
- δεν γυρίζει στο όνομά του, δεν σας κοιτάζει στα μάτια,
- δεν ζητά λεκτικά τα αντικείμενα που επιθυμεί,
- μιλά για τον εαυτό του στο τρίτο πρόσωπο,
- δεν δείχνει αντικείμενα με τον δείκτη, τα οποία κεντρίζουν το ενδιαφέρον του ή δεν κοιτάζει αντικείμενα που κάποιος άλλος δείχνει,
- δεν ενδιαφέρεται ή δεν παίζει με άλλα παιδιά της ηλικίας του, απομονώνεται στο παιχνίδι,
- σειροθετεί τα παιχνίδια του. Δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις λεπτομέρειες των παιχνιδιών ή των αντικειμένων,
- δεν αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων ή δεν μπορεί να επικοινωνήσει τα δικά του,
- ηχολαλεί, επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις στερεότυπα, χωρίς επικοινωνιακό ενδιαφέρον,
- κάνει επαναληπτικές κινήσεις, στερεοτυπικά, μονότονα,
- αντιδρά περίεργα σε οσμές, ήχους, υφές, γεύσεις,
- δεν αναγνωρίζει το κοινωνικό πλαίσιο,
- χάνει δεξιότητες που είχε προηγουμένως κατακτήσει.