Archives

Post Widget 1

Heath Tips

  • In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a
  • Fringilla vel, aliquet nec, vulputateDonec pede justo,  eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo.Nullam dictum felis eu pede mollis pretium.

Post Widget 2

ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης: Απόψεις για την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υποσταθμό Χανίων έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα

ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης: Απόψεις για την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υποσταθμό Χανίων έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα

 

  • Γιατί δεν πρέπει να τοποθετηθούν οι πυλώνες υψηλής τάσης

Tους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου για την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υφιστάμενο υποσταθμό Χανίων στην Ξυλοκαμάρα, έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα Μαλεβιζίου, παραθέτει σε ανακοίνωσή του το ΓΕΩΤΕΕ Παράρτημα Κρήτης.

«Πιστεύουμε ότι το έργο με την κατασκευή υπέργειων πυλώνων θα καταστρέψει σημαντικές περιοχές της Κρήτης, θα επηρεάσει τη χλωρίδα και την πανίδα των περιοχών αυτών, θα υποβαθμίσει το περιβάλλον  και θα μειώσει τις δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης σε αυτές τις περιοχές, που έχουν σημαντική δυναμική στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, θα μειώσει την αξία της γης και θα επιφέρει και κοινωνικές επιπτώσεις εκδιώχνοντας μέρος του πληθυσμού δεδομένου ότι θα χαθούν τα χαρακτηριστικά και η δυναμική των περιοχών που ευνοούν την ήπια τουριστική ανάπτυξη», αναφέρει, μεταξύ άλλων, το ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Σχετικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου για την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης από τον υφιστάμενο υποσταθμό Χανίων στην Ξυλοκαμάρα (Δήμος Χανίων) έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα (Δήμος Μαλεβιζίου), το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Παράρτημα Κρήτης, σας καταθέτει τις απόψεις του:

Το έργο αφορά μεγάλο τμήμα των Περιφερειακών Ενοτήτων Χανίων και Ρεθύμνου. Η γραμμή μεταφοράς  αρχικά βαίνει υπόγεια για μήκος 4,5 χλμ και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 χλμ, περιλαμβάνοντας 269 πυλώνες, διπλού κυκλώματος, βαρέως τύπου.

Εκτός από την εγκατάσταση μεγάλου αριθμού πυλώνων σχεδιάζεται και η κατασκευή δρόμων πολλών χιλιομέτρων, για την εγκατάσταση και τη συντήρηση του έργου.

Θεωρούμε ότι με την προτεινόμενη λύση οι επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά και στην οικονομία θα είναι πολύ δυσμενείς δεδομένου ότι:

– Διαπερνά περιοχές Natura, το Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.

– Δεσμεύει αγροτική γη.

– Διέρχεται πολύ κοντά από οικισμούς παρά την τήρηση των προβλεπόμενων αποστάσεων.

– Δεν μελετά πώς το έργο επηρεάζει την εκτός σχεδίου δόμηση  και πόσο κοντά διέρχεται από οικήματα, τουριστικά καταλύματα και αγροτικές κατασκευές, νομίμως υφιστάμενα.

– Προβλέπεται η διάνοιξη πολλών χιλιομέτρων δρόμων στον ορεινό όγκο και σε δασικές εκτάσεις, οι οποίοι θα προκαλέσουν επιπλέον επιβάρυνση στο φυσικό περιβάλλον με τη χρήση οχημάτων όχι μόνο για τη συντήρηση του έργου αλλά και για άλλες δράσεις.

Στη ΜΠΕ του έργου διαπιστώνουμε ότι δεν έχει μελετηθεί η λύση της υπογειοποίησης. Οι ΜΠΕ δεν αποτελούν οικονομοτεχνικές μελέτες, αλλά μελέτες που οφείλουν να περιγράφουν τις αλλαγές και τις επιπτώσεις που προκαλούνται από την κατασκευή και τη λειτουργία κάθε έργου. Στη συγκεκριμένη θεωρούμε ότι δεν τηρείται η βασική αρχή της εξέτασης άλλων λύσεων και της σύγκρισης των επιπτώσεων.

Πιστεύουμε ότι το έργο με την κατασκευή υπέργειων πυλώνων:

– θα καταστρέψει σημαντικές περιοχές της Κρήτης,

– θα επηρεάσει τη χλωρίδα και την πανίδα των περιοχών αυτών,

– θα υποβαθμίσει το περιβάλλον και θα μειώσει τις δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης σε αυτές τις περιοχές, που έχουν σημαντική δυναμική στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού,

– θα μειώσει την αξία της γης  και

– θα επιφέρει και κοινωνικές επιπτώσεις εκδιώχνοντας μέρος του πληθυσμού δεδομένου ότι θα χαθούν τα χαρακτηριστικά και η δυναμική των περιοχών που ευνοούν την ήπια τουριστική ανάπτυξη.

Τελευταίο και πολύ σημαντικό  κατά την άποψή μας, είναι το θέμα της κλιματικής αλλαγής και της Πολιτικής  Προστασίας, το οποίο δεν εξετάζεται στη συγκεκριμένη ΜΠΕ. Στα κλιματικά δεδομένα των τελευταίων ετών με τα ιδιαίτερα θερμά καλοκαίρια και τις συνθήκες που ευνοούν τις δασικές πυρκαγιές, οι πυλώνες μεταφοράς υψηλής τάσης αποτελούν έναν επιπλέον κίνδυνο. Οι καταστροφικές πυρκαγιές τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν αυξημένη συχνότητα. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να διακινδυνεύσουμε τις περιοχές των Λευκών Ορέων, του Γεωπάρκου Ψηλορείτη, αλλά και καμία άλλη περιοχή της Κρήτης.

Οι περιοχές αυτές αποτελούν το φυσικό περιβάλλον της Κρήτης και σε αυτές στηρίζεται η αγροτική παραγωγή, οι τοπικές οικονομίες και κοινωνίες, η παράδοση και ο πολιτισμός μας. Παράμετροι όπως το κόστος και ο χρόνος κατασκευής  δεν μπορεί να καθορίζουν τον τρόπο κατασκευής  του έργου, δεδομένου ότι οι κίνδυνοι μη αναστρέψιμων περιβαλλοντικών επιπτώσεων με περαιτέρω επιπτώσεις στον τουρισμό, την οικονομία και την κοινωνία δεν επιτρέπουν αυτό το πείραμα στο φυσικό περιβάλλον της Κρήτης.

Η Κρήτη έχει εξαιρετική οικονομική δυναμική  με τον τουρισμό και τον πρωτογενή τομέα αλλά και το φυσικό περιβάλλον που αποτελεί πόλο έλξης. Για το λόγο αυτό τα έργα που εκτελούνται πρέπει να έχουν σκοπό να  ενισχύσουν αυτή τη δυναμική με τους λιγότερους κινδύνους.

Για τους παραπάνω λόγους πιστεύουμε ότι η ΜΠΕ του έργου δεν πρέπει να εγκριθεί».

Η πρόεδρος της ΔΕ ΓΕΩΤΕΕ ΠΚ

Δρ Άννα Δασκαλάκη”

 

Creta Voice

Δείτε Επίσης

Μπορεί να σας ενδιαφέρει x