Νέα δεδομένα θα έχουμε από την 1η Ιανουαρίου 2021 λόγω της εφαρμογής του νέου πρότυπου μέτρησης WLTP. Η εφαρμογή του αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους κτήσης αλλά και χρήσης των νέων αυτοκινήτων, αν δεν αλλάξουν οι συντελεστές στο τέλος ταξινόμησης. Το ίδιο θα ισχύσει και στα τέλη κυκλοφορίας.
Πιο συγκεκριμένα, είναι επιβεβαιωμένο πως ο νέος τρόπος μέτρησης των ρύπων στα οχήματα (WLTP) αυξάνει κατά τουλάχιστον 20% τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων, ενώ σε κάποια σπορ μοντέλα οι εκπομπές τους μπορεί να αυξηθούν ακόμη και πάνω από 45%. Το αποτέλεσμα της παραπάνω εφαρμογής στο ελληνικό φορολογικό σύστημα θα είναι η αύξηση του τέλους ταξινόμησης, αλλά και των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, όταν πέρσι είχε γνωστοποιηθεί ότι θα συμβεί αυτό, είχε ανακοινώσει ότι η κυβέρνηση θα αναπροσαρμόσει τους συντελεστές ώστε οι ιδιοκτήτες οχημάτων να μην επιβαρυνθούν από την συγκεκριμένη αλλαγή. Ωστόσο η εφαρμογή του WLTP αναβλήθηκε για το καλοκαίρι του 2020 και στη συνέχεια αναβλήθηκε και πάλι για την 1η Ιανουαρίου του 2021. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν μπορεί να δοθεί άλλη αναβολή στην εφαρμογή του WLTP, οπότε ο νέος τρόπος μέτρησης των εκπομπών CO2 θα εφαρμοστεί από τη νέα χρονιά.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μεταξύ των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων περιλαμβάνεται η πρόταση το τέλος ταξινόμησης να υπολογίζεται συνδυαστικά από την ιπποδύναμη, το βάρος, τον κυβισμό, τις εκπομπές CO2 και την Αξία Λιανικής προ Φόρων. Κάποιοι βέβαια θέλουν διακαώς να αφαιρεθεί από τον τρόπο υπολογισμού του δασμού η Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά κάτι τέτοιο θα ήταν άκρως επικίνδυνο καθώς εξαιτίας της συμπαραγωγής των κινητήρων θα είχαμε μοντέλα πολύ ακριβά με χαμηλούς δασμούς και αντίθετα οχήματα φθηνά με υπέρογκους δασμούς.
Στα παραπάνω χρειάζεται να προστεθεί και η καταγγελία που έχει γίνει στην Κομισιόν. Μάλιστα, αναμένεται εντός των ημερών να υπάρξει η πρώτη επίσημη αντίδραση από την ΕΕ που επίσης είναι πολύ πιθανό να αναγκάσει τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών να αλλάξουν ριζικά το τέλος ταξινόμησης.
Στα τέλη κυκλοφορίας τα πράγματα φαίνεται να είναι πιο εύκολα και ήδη φαίνεται ότι όλα συγκλίνουν στο γεγονός ότι τα όρια των ρύπων ανά κατηγορίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 20% ώστε οι ιδιοκτήτες νέων ΙΧ να μην επιβαρυνθούν από το νέο τρόπο μέτρησης των εκπομπών CO2.
Όμως, μεγάλο «αγκάθι» παραμένουν τα παλαιότερα αυτοκίνητα που δεν υπάρχουν οι μετρήσεις WLTP με αποτέλεσμα σε εκείνους τους ιδιοκτήτες να μειωθούν αρκετά τα τέλη κυκλοφορίας καθώς η αύξηση των ορίων των εκπομπών CO2 μπορεί να τους αλλάξει κλιμάκια και τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων τους να υπολογίζονται με χαμηλότερους συντελεστές οπότε το κόστος να είναι πολύ χαμηλότερο.
Ωστόσο, κάποια στελέχη του ΥΠΟΙΚ έχουν προτείνει να ισχύσει μια νέα κλίμακα τελών κυκλοφορίας για οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από την 1η Ιανουαρίου 2021 και μετά οπότε τα παλαιότερα να παραμείνουν ως έχουν και τα τέλη κυκλοφορίας τους να υπολογίζονται με τον παλαιό τρόπο υπολογισμού NEDC.
Πως επηρεάζονται οι δασμοί από τις εκπομπές CO2
Το τέλος ταξινόμησης πέραν της Αξίας Λιανικής προ Φόρων υπολογίζεται και από τις εκπομπές CO2 και ειδικότερα αν οι ρύποι είναι μικρότεροι ή ίσοι των 100 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α΄ της παρ. 2 μειώνονται κατά 5%.
- Για εκπομπές CO2 μεγαλύτερες από 120 έως και 140 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α΄ της παρ. 2 αυξάνονται κατά 10%.
- Για μεγαλύτερη από 140 έω και 160 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α΄ της παρ. 2 αυξάνονται κατά 20%.
- Για μεγαλύτερη από 160 έως και 180 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α΄ της παρ. 2 αυξάνονται κατά 30%.
- Για μεγαλύτερη από 180 έως και 200 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α΄ της παρ. 2 αυξάνονται κατά 40%.
- Για μεγαλύτερη από 200 έως και 250 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α΄ της παρ. 2 αυξάνονται κατά 60%.
- Για μεγαλύτερη από 250 γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης αυξάνονται κατά 100%.